Nie od dziś wiadomo, że potrzeba jest matką wynalazków. Im mniej bodźców zewnętrznych tym bardziej kreatywni się stajemy. Podzielę się prostym przykładem kreatywności, której sama doświadczyłam.
Image by storyset on Freepik
Jogurt zwyczajowo jemy łyżeczką. A czym zastąpimy łyżeczkę, jeśli nie mamy jej akurat pod ręką, a jogurt nęci swą lekką, kremową konsystencją i cudownie pachnie? Ja poradziłam sobie używając… kilku herbatników, które akurat wyłowiłam z torebki. Smakowały przepysznie z waniliowym jogurtem. Gdy spytałam na zajęciach moich studentów jak zjedliby swój jogurt, gdyby nagle okazało się, że nie mają czym, usłyszałam przeróżne odpowiedzi: widelcem, palcem, przechyliłbym kubek, użyłbym ołówka etc.
Ćwiczenie pozwoliło mi zobaczyć jak kreatywni są moi studenci. Im dało szansę na zaktywizowanie swojego mówienia i powtórkę II okresu warunkowego. Dla mnie było to też wykorzystanie wyobraźni oraz myślenia dywergencyjnego.
Myślenie dywergencyjne (czyli rozbieżne), to takie procesy myślowe w których zaczynamy szukać różnych rozwiązań problemu, zadania czy projektu. Nasz mózg ma wysoką sprawność zdolności produktywnych, które są bardzo przydatne w obecnym świecie. To operacje myślenia dywergencyjnego decydują o uzyskaniu jak największej liczby pomysłów.
Zdolność ta przyda się moim studentom w przyszłej pracy, która będzie wymagała ciągłego rozwiązywania problemów, presji czasu, przy jednoczesnej swobodzie myślenia. Należy zastanowić się na co postawi przyszły pracodawca, podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Czy zapyta o wyniki ze studiów, czy raczej skupi się na umiejętnościach kandydatach, jego czy jej pomysłach, jakości pracy i jej efektywności? Zwłaszcza w dużych korporacjach liczy się elastyczność, kreatywność i odporność na stres. Do najważniejszych zdolności myślenia dywergencyjnego należą: płynność, giętkość, oryginalność. Płynność myślenia polega na zdolności do szybkiego i swobodnego posługiwania się słowami, obrazami, wyobrażeniami dźwiękowymi, w zależności od problemu. Zdolność nazywana płynnością skojarzeniową ułatwia wytwarzanie skojarzeń obrazowych, ruchowych, dźwiękowych, słownych. Zdolność ta decyduje o liczbie wygenerowanych pomysłów mających rozwiązać konkretne zadania. Giętkość myślenia natomiast umożliwia wytwarzanie jakościowe różnych rozwiązań, ułatwia zejście z błędnej drogi poszukiwania. Pozwala wyselekcjonować lub inaczej odrzucić błędne założenia. Oryginalność ułatwia wytwarzanie nieprzeciętnych pomysłów rozwiązania.
Dlaczego było warto postawić jogurtowe wyzwanie moim studentom? Bo „zbliżyło” mnie to do nich; podzieliłam się swoim doświadczeniem i pozwoliłam im na zaproponowanie niesztampowych rozwiązań. I dodatkowo…było przy tym mnóstwo śmiechu. A wiadomo, że jak mózg jest zrelaksowany uczy się efektywniej.
Źródło: https://porady.pracuj.pl/kariera-i-rozwoj/myslenie-dywergencyjne-i-konwergencyjne-co-to-jest-i-jak-sie-przydaje-w-pracy/