Pokolenie Zet to osoby urodzone pomiędzy 1995, a 2012 rokiem, czyli obecni uczniowie szkół podstawowych i średnich oraz studenci uczelni wyższych, jak i również osoby podejmujące swoją pierwszą pracę. Jest to więc bardzo niejednorodna i zróżnicowana grupa, którą ciężko analizować w zamkniętych ramach.
Po bliższej analizie liczb dojdziemy do wniosku, że stanowią oni obecnie około 23% społeczeństwa, co daje wynik około 9 milionów osób. Według szacunkowych danych w 2020 roku (wybuch pandemii) stanowili oni najliczniejszą, bo 40% grupę edukacyjną. Bez wątpienia zawładnęli światem Internetu i zaczęli odgrywać także coraz istotniejsze role w naszym społeczeństwie. Na rynku biznesowym zwiększyła się ich siła nabywcza, a w rezultacie to właśnie oni zaczęli decydować o trendach – w zależności od tego co będą kupować, a czego nie. Również ich zachowanie i funkcjonowanie w szkole czy na uczelni wymogło na edukacji i szkolnictwie wyższym wiele zmian.
Kim są Zetki?
W najkrótszej definicji można stwierdzić, że są to osoby, które nie pamiętają czasów „sprzed Internetu”. W ich życiu, od najmłodszych lat, były obecne platformy social media, takie jak Facebook, Instagram czy YouTube. Dla Zet-ek, korzystanie z nowych technologii jest tak samo naturalną czynnością, jak chociażby korzystanie z czajnika czy lodówki. Nie należy jednak twierdzić, że pokolenie Zet to po prostu osoby, który cały swój czas spędzają online i mają problem z funkcjonowaniem oraz nawiązywaniem relacji w świecie rzeczywistym. Nic bardziej mylnego. Zet-ki są zarówno obywatelami świata online i offline. Czas lekcji i zajęć online w pandemii pokazały nam, że Zetki wręcz „konsumują” świat online, robią tam mnóstwo różnych rzeczy – spędzają czas wolny, edukują się, inspirują, natomiast są też aktywne w świecie rzeczywistym; przeżywają i doświadczają też w świecie offline. To tam tworzą relacje. Dla nich świat rzeczywisty, to swoisty detoks cyfrowy, który pozwoli się im odłączyć choć na chwilkę ze świata wirtualnego.
Dlatego, chcąc dotrzeć do obecnych uczniów czy studentów, warto uwzględnić nie tylko kanały online, ale również offline – dobrze, aby przenikały się one wzajemnie, wzajemnie się komplementując, tworząc w ten sposób pełnowymiarowe doświadczenie dla młodego człowieka.
Czy to oznacza, że pokolenie Zet ma nową piramidę potrzeb?
Wbrew powszechnej opinii pokolenie Zet nie różni się aż tak bardzo od wcześniejszych pokoleń. Ich największą charakterystyką jest to, że żyją w czasach, gdzie dostęp do technologii jest zdecydowanie łatwiejszy i bardziej naturalny. Niektórzy mówią o nowej piramidzie potrzeb Maslowa, gdzie oprócz standardowych wartości takich jak potrzeba akceptacji, miłości, czy bezpieczeństwa, u jej podstaw leży dostęp do WIFI i w pełni załadowana bateria w telefonie. Zdziwić więc może fakt, iż pokolenie Zet zapytane o najważniejsze wartości bardzo często przytacza rodzinę, znajomych, przyjaciół, a więc wartości bliskie również wcześniejszym generacjom. Wśród innych wspomnianych wartości pojawiają się oczywiście takie hasła jak Discord, HBO, Netflix czy smartfon, jednak służą im one do podtrzymywania więzi z bliskimi, a nie wyłącznie do „bezmyślnego zabijania czasu”.
Krótka charakterystyka Zetek
Internet i nowe technologie są obecne w ich życiu od najmłodszych lat. Pokolenie Zet ma bardzo realistyczne i pragmatyczne podejście do życia. Jeśli chodzi o wykorzystanie technologii, to możemy o Zet-kach jasno mówić jako pokoleniu multiscreening, czyli takim, które korzysta z kilku urządzeń jednocześnie; w ekstremalnych przypadkach może być to nawet do 5 ekranów jednocześnie – co pokazuje, że podzielność uwagi i wielozadaniowość jest wysoka. Pokolenie Zet bardzo chętnie korzysta z mediów nastawionych na szybkie, dynamiczne przekazy wizualne, takich jak TikTok, YouTube czy Instagram z popularnym formatem InstaStories.
Reasumując, jeśli chcemy przeprowadzić skuteczne i efektywne zajęcia językowe z przedstawicielami pokolenia Zet warto najpierw dobrze ich poznać i nie ulegać powszechnym stereotypom. I na pewno warto pamiętać, że mimo wielu różnic czy zachodzących zmian, mają oni także wiele wspólnego z wcześniejszymi generacjami. A co najważniejsze, nie powinniśmy ignorować naszych uczniów czy studentów i ich potrzeb, bo już wkrótce staną się oni kluczową grupą decydentów w naszym społeczeństwie.
Źródła:
https://infuture.institute/aktualnosci/gen-z-pokolenie-z/
https://interviewme.pl/blog/pokolenie-z
https://semahead.agency/blog/cm/pokolenie-czyli-generacja-ktorej-znacie-sa-zetki-nich-dotrzec/
https://hatalska.com/2019/07/04/gen-z-jak-zrozumiec-dzis-generacje-jutra-raport/
https://www.wundermanthompson.com/insight/into-z-future-understanding-generation-z
https://www.campaignlive.com/article/digital-detox-dreamers-exploring-unfiltered-worlds-marketers-need-know-gen-z/1486874
https://www.jankowskit.pl/szkolenia
https://www.jankowskit.pl/metodyka-nauczania-i-dydaktyka/taksonomia-blooma.html
https://www.slideshare.net/knbb_mat/cele-dydaktyczne
https://www.jankowskit.pl/metodyka-nauczania-i-dydaktyka/taksonomia-blooma.html