Storytelling w klasie. Czyli czego musi nauczyć się student, zanim zostanie absolwentem?

O umiejętnościach niezbędnych na rynku pracy słów kilka. Jak i o tym, jakimi metodami pracuję ze studentami, nad czym się skupiam i co ćwiczę. Wszystko po to, by otworzyć ich umysły na to z czym zetkną się w przyszłości. A jednocześnie, po to, aby uwrażliwić ich na potrzebę komunikacji za pomocą obrazów, metafor i wartości.

Świat jest tym, co opowiedziane. ~ Wiesław Myśliwski

Storytelling to nic innego tylko opowiadanie historii. Przypowieści, legendy i baśnie, to element każdej kultury, służący do rozrywki, edukacji albo będący sposobem na wpajanie wartości moralnych. Przekazywane z pokolenia na pokolenie opowieści angażują odbiorców emocjonalnie. Zdecydowanie bardziej niż suche liczby, fakty czy tabele, wciąga nas narracja na jakiś konkretny temat, bo taką mamy naturę — myślimy o czymś w taki sposób, że budujemy wokół tego kontekst i opowieść. Dzięki temu treści i wydarzenia utrwalają się w naszej pamięci.

Termin storytelling zyskał popularność w XXI wieku bo posłużył jako narzędzie w wielu kampaniach reklamowych produktów czy usług. To za pomocą storytellingu, szef przekona swoich podwładnych o zasadności wprowadzanych w firmie zmian i to tej techniki użyje ktoś kto będzie chciał przekonać klienta, że warto zainwestować setki złotych w produkt czy usługę, podczas prezentacji sprzedażowej.

Bez wątpienia kluczowe elementy każdej opowiadanej historii obejmują kontekst, fabułę, bohatera (lub bohaterów), konflikt oraz akcję. Każda opowieść ma swoich bohaterów, a ci — swoje przygody. Znamy to dobrze z książek, baśni, filmów czy seriali. Niektóre opowieści mają narrację pierwszoosobową, inne przekazują historię w trzeciej osobie. Pokrótce storytelling to nowoczesna technika perswazyjna, w której używa się opowieści jako swoistego sposobu wzbudzania emocji. Dzięki niej łatwiej przyciągnąć uwagę klienta i wzbudzimy zaufanie do produktu czy usługi. Innym przykładem wykorzystania storytellingu w marketingu jest kreowanie potrzeb. Wystarczy, że obejrzymy czy wysłuchamy historii i automatycznie czujemy sympatię do bohaterów i odczuwamy wraz z nimi. Pragniemy tych samych rzeczy, które posiadają bohaterowie historii.

Mój flagowy przykład, to od kilku lat reklama M&S Christmas Ad 2016: Christmas with Love from Mrs Claus. Przerabiałam ją na tysiące sposobów, ćwicząc okresy warunkowe, past modals, czy wreszcie w kontekście biznesowym sposób kreowania skutecznej reklamy, gdy oglądamy filmik „Behind the scenes M&S Christmas Ad.”

Moja najnowsza wersja storytellingu na zajęciach to krótka forma, którą realizowałam w trakcie zajęć (jako przerywnik) lub na ich zakończenie. Jako utrwalenie konkretnego słownictwa z zajęć w kontekście. Studenci kreują swoją własną historię w oparciu o podane wyrażenia czy słowa. Inna wersja tego samego ćwiczenia to opowiedz historię produktu lub przekonaj swoich pracowników, aby współpracowali wykorzystując słowa czy rysunki ze slajdu.

Opracowanie: Magdalena Gałaj