’I had six honest serving men – they taught me all I knew
Their names were WHERE and WHAT and WHEN and WHY and HOW and WHO’. Rudyard Kipling
Coaching na zajęciach języka angielskiego to coś, co podświadomie każdy nauczyciel stosuje ćwicząc chociażby np. II okres warunkowy. Zadawanie tzw. mocnych pytań (ang. powerful questions) to bardzo skuteczna metoda rozwijania samoświadomości u uczniów i studentów. Skłaniają do refleksji nad najważniejszymi wartościami, celami, planami czy marzeniami.
Nie każdy umie od razu udzielić odpowiedzi na pytanie Co ma dla Ciebie największą wartość? lub Jaki jest twój największy sukces? I dlatego użyteczne tu wydają się właśnie pytania mocne. Pytania zorientowane na cel są potężnym narzędziem, ponieważ pomagają nauczycielowi zadawać pytania prowokujące do myślenia, co pozwala na przeprowadzenie angażującej dyskusji podczas lekcji.
Pobierz plik Powerful Questions
Jak zadawać mądre pytania?
Nie od dziś wiadomo, że coachowie zadają pytania, które pomogą zanurzyć się w psychice klienta. O to samo chodzi na naszych zajęciach. Zamiast zadawać pytania zamknięte, lepiej pójść w pytania otwarte. Oczywiście ważnym jest by zachować przy tym ton, w którym nie ma mowy o ocenianiu czy osądzaniu.
Dlaczego zadawanie mocnych pytań jest tak ważne w trakcie zajęć?
Aby zrozumieć studenta, a następnie zająć się jego kształceniem językowym, musi najpierw zaistnieć dobra relacja i zaufanie między nauczycielem a uczniem. Zadawanie właściwych pytań nie tylko pomoże nauczycielowi zrozumieć, nad czym musi pracować ze studentem czy grupą, ale również sam nauczyciel stanie się aktywnym uczestnikiem tej podróży ku samodoskonaleniu.
Źródło:
Image by vectorjuice on Freepik