O planie daltońskim okiem rodzica na podstawie własnych doświadczeń, czyli Julia w szkole ABIS School4CHild.
Rodzice od narodzin dziecka dbają o to, by zapewnić dzieciom stosowne wychowanie, opiekę i troskę. Niektórzy nawet bardzo przesadnie angażują się w działania w procesie edukacyjnym dziecka, wyręczając je we wszystkich czynnościach i zapominają o tym, że dzieci potrzebują też nauczyć się samodzielności.
Dla mnie, wiek przedszkolny to był idealny moment, aby zacząć dawać swojemu dziecku wskazówki, jak samodzielnie podejmować decyzje i odpowiadać za najbliższe otoczenie. Kiedy moja córka dołączyła do grupy daltońskiej, w jednej z łódzkich szkół podstawowych, miałam początkowo mieszane uczucia. Rezultaty jednak okazały się zadziwiające. Szybko zdałam sobie sprawę, że wykształtowanie poczucia sprawczości i samodzielności może istotnie wpłynąć na jej przyszłość i zachowania w dorosłym życiu. Mimo początkowego wahania, „pozwoliłam” jej zatem kontynuować przygodę z PLANEM. Szkoła wspierała i stymulowała rozwój dzieci w tym obszarze już dużo wcześniej, jeszcze zanim moja córka przekroczyła mury klasy O. Zaufałam więc pedagogom i pozwoliłam wdrażać plan w życie. Pod pilnym okiem p. Dyrektor Anny Sowińskiej, Julia stawiała pierwsze kroki w daltońskim świecie opartym na czterech podstawowych filarach: WSPÓŁPRACY, SAMODZIELNOŚCI, ODPOWIEDZIALNOŚCI i REFLEKSJI. Kluczowe kompetencje XXI wieku, tak istotne nie tylko u dzieci, ale i w dorosłym życiu.
W imię idei Helen Parkhurst, Plan Daltoński to koncepcja edukacyjna oparta na ścisłej współpracy trzech aktorów:
– nauczyciel prowadzi, wspiera i pomaga uczniom być samodzielnym; stawia na ich współpracę i zaangażowanie; wspiera wewnętrzną motywację i pozwala doświadczać
– uczeń jest aktywny; działa, bada, „dotyka” wiedzy i eksperymentuje; stawia hipotezy i je sprawdza, popełnia błędy, jest refleksyjny, wyciąga wnioski – uczy się uczyć
– szkoła, środowisko edukacyjne stwarza możliwości badania i odkrywania; inspiruje do planowania, uczy zarządzania swoim czasem, podejmowania aktywności, stwarza warunki do samodzielnego działania i podejmowania decyzji, tworzy atmosferę do twórczej, angażującej i kreatywnej zabawy.
Źródło:
Fundacja plan daltoński https://www.plandaltonski.pl/ Strona pełna inspiracji, pomysłów i ciekawych wywiadów.
Polskie stowarzyszenie DALTON https://dalton.org.pl/