Książka 'Design Thinking dla edukatorów’

Piotr Grocholiński, Monika Just, Beata Michalska-Dominiak, Małgorzata Kołodziejczak, Agnieszka Michalska-Żyła

Design Thinking dla edukatorów

Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego ISBN: 978-83-8220-546-6 e-ISBN: 978-83-8220-547-3

Podążając za opisem książki na stronie wydawnictwa, pozycja powstała głównie po to, aby inspirować nauczyciela-edukatora do rewizji swoich „metod, technik i stylu pracy z uczniami/studentami/uczestnikami szkoleń”, w taki sposób by aktywnie zaangażować ich w zajęcia, by pobudzić kreatywność i usprawnić proces generowania pomysłów.

Wg. autorów, książka powstała z przekonania, że „każda aktywność edukacyjna może być traktowana jako projekt, który dzięki swej strukturze, wykorzystanym narzędziom i technikom pozwala na realizację określonych celów i osiąganie pożądanych efektów oraz znajdowanie trafnych rozwiązań, skrojonych na miarę potrzeb”. O to przecież chodzi w edukacji językowej. O wyznaczenie celów, które chcemy osiągnąć z uczniami czy studentami. O dopasowanie metod i technik pracy tak, aby każdy uczeń mógł w swój indywidualny sposób, w indywidualnym tempie rozwijać się językowo.

Zgodnie z filozofią DT, publikacja jest opracowaniem o charakterze interdyscyplinarnym. Jej autorzy to zespół praktyków i teoretyków z różnych dziedzin naukowych i biznesowych: zarządzania, pedagogiki, psychodydaktyki, neuronauk, socjologii, co samo w sobie jest twardym dowodem na to, że zespół może, czy nawet musi być różny, aby rozwiązanie, które tworzy było optymalne dla odbiorcy.

Książka, w przejrzysty sposób, krok po kroku ilustruje (dosłownie! dzięki przecudnym rysunkom dr Moniki Just), w jaki sposób przejść przez proces adaptacji metodyki design thinking (DT) w kontekście edukacyjnym. Bez wątpienia nauczyciel języka znajdzie w niej też wiele inspiracji i gotowych pomysłów do zastosowania w klasie. Dużą wartością książki jest też to, że autorzy zadbali o to, by nauczyciel-edukator miał możliwość selekcji przedstawionych w książce treści; opisanych metody, narzędzi i pomysłów bez konieczności realizacji całości.

Jestem przekonana, że bez wątpienia pozycja ta będzie inspiracją dla każdego kreatywnego nauczyciela, jako np. wsparcie pracy projektowej z uczniami czy studentami, na każdym poziomie językowym.