Notujemy z różnych powodów. Podstawowe z nich to: bo coś jest ważne, bo chcemy zapamiętać, bo nie chcemy by nam umknęło. Każdy z nas zapamiętuje inaczej i proces notowania, by zapamiętać, będzie dla każdego inny.
Notowanie wizualne (z ang. sketchnoting: sketch – szkic, noting – notowanie) to sporządzanie notatek nie tylko za pomocą pisma czy znaków, ale także rysunków, ręcznej typografii, różnych kształtów i elementów wizualnych tj.: strzałek, linii, ramek, „chmurek” itd.
Twórcą nazwy sketchnoting jest Mike Rohde, autor książki „The Sketchnote Handbook”. Jego pozycja to pierwsze opracowanie, szeroko omawiające założenia i sposoby notowania wizualnego, które zapoczątkowało nowy globalny trend kilkanaście lat temu na całym świecie.
Czy można je wykorzystać w trakcie zajęć języka obcego? Oczywiście!
Uczniowie i studenci pokolenia Z uwielbiają otrzymywać sketchnotki jako podsumowanie rozdziału, czytanki z podręcznika, nagrania czy artykułu, który jest właśnie przerabiany. Zapisane, a właściwie narysowane w tej formie treści są łatwiejsze do zapamiętania, przyjemne dla oka i przede wszystkim – dobrze opracowane merytorycznie.
Szablon notatki wizualnej można rozdać uczniom jako zadanie do wykonania samodzielnie. Ja używam szablonów np. do streszczenia artykułu czy po obejrzeniu video, lub wysłuchaniu nagrania. Po analizie tekstu czy transkrypcji nagrania proszę studentów, aby wynotowali nowe słówka, zwroty czy przykłady konstrukcji gramatycznych, z przerabianych właśnie zagadnień. Z ich pomocą robimy też podsumowanie rozdziału; ze studentami nanotechnologii ostatnio zobrazowaliśmy proces produkcji szczepionki, a ze studentami grupy egzaminacyjnej TELC Technical B2 wyjaśnialiśmy instrukcję działania czajnika. Chmurki, strzałki i linie przychodzą mi z pomocą do tworzenia mapy myśli na tablicy i z przyjemnością widzę jak studenci odtwarzają moje rysunki. Ci bardziej otwarci, sami kreują swoje wizualizacje. Zauważyłam, że przy słownictwie czy wyrażeniach robią zapiski ułatwiające im uczenie się. I o to przecież chodzi. O efekt końcowy. Notując wizualnie, studenci skupiają się na przyswajanej treści i aktywniej słuchają lub czytają. Ponadto notując w ten sposób, przetwarzają wiedzę już w trakcie sporządzania notatki – budują system skojarzeń i przetwarzają słowa na obrazy. Dzięki temu efektywnie przetwarzają nowe informacje.
Notatka, to osobisty przekaz; nie musi być czytelna i ma być zrozumiała przede wszystkim dla studenta, dlatego tworząc szablony, wykorzystuję takie ikonki lub rysunki, które są uniwersalne i maksymalnie proste, zostawiając im przestrzeń do własnych zapisków i określonych skojarzeń.
W kolejnym poście przedstawię Jak skutecznie notować wizualnie.
Źródło: