Na stronie internetowej kart obrazkowych STORYBITS, znajdziemy mnóstwo inspiracji do tego jak użyć tych kart obrazkowych na zajęciach na zajęciach językowych. Począwszy od wprowadzenia do ciekawych dyskusji, tworzenie opowieści czy zwyczajnie do ćwiczenia wszystkich sprawności językowych od mówienia-słuchania na pisaniu-czytaniu kończąc. Dla mnie, karty StoryBits to okazja do pobudzenia studentów do myślenia krytycznego, formułowania wniosków i argumentowania w kontekście biznesowym.
Mam tu na myśli kilka podstawowych umiejętności: rozwiązywanie problemów, krytyczne myślenie, mądre negocjowanie, podejmowanie decyzji i mierzenie się z ich konsekwencjami. A przede wszystkim świadomość wszystkich tych aspektów. Pokrótce, wszystko to, czego oczekujemy od studentów, a później absolwentów, którzy wkrótce zasilą szeregi pracowników na rynku pracy.
Szczęśliwie, jestem posiadaczką kart STORYBITS, od kilku lat i niezmiernie się cieszę, że autorka kart zaprojektowała je, od razu z plastikową saszetką. Dzięki temu, korzystam z nich bez obawy, że ulegną zniszczeniu. A zajęcia są bardziej kolorowe i merytorycznie ciekawe.
Poniżej przedstawiam moich 10 propozycji wykorzystania kart StoryBits na zajęciach języka biznesowego.
Propozycja 1 – A typical day at work
Na podstawie materiału stymulującego, studenci najpierw opowiadają (storytelling) o tym jak wygląda potencjalny dzień w pracy obrazkowych bohaterów. Skupiają się na charakterystyce firmy i jej strukturze, obowiązkach pracownika, kulturze pracy czy chociażby podejmują temat office arrangement (open office, cubicles etc.) Oczywiście, wypowiedzi są przez nich odpowiednio argumentowane. Następnie personalizują wypowiedź odpowiadając o swoich wyobrażeniach przyszłej pracy.
Propozycja 2 – What makes a good leader? What makes a good mentor?
Studenci w parach lub grupach zastanawiają się jakie cechy i umiejętności powinien posiadać dobry leader. Czy lepszy leader to introwertyk czy może wolą ekstrowertyka? Po wstępnej dyskusji rozdaję karty StoryBits i proszę o uzasadnienie czy chcieliby mieć takiego szefa, jak bohaterowie na obrazkach. Innym wariantem tego zadania jest pytanie What mentor or leader wouldn’t you like to have?
Propozycja 3 – Business Travels & Relocation – What do you need to know before you get relocated to a foreign country?
Jako rozgrzewkę wykorzystuję zwykle pytanie powyżej. Następnie rozdaję lub wyświetlam karty (w zależności od ilości studentów w grupie) i proszę o opisanie z jakimi problemami borykają się bohaterowie po przybyciu (albo przed odlotem) do innego kraju. Oczywiście, kolejnym etapem jest próba wypowiedzi co bohaterowie powinni byli zrobić inaczej, by uniknąć problemów w jakich się znaleźli.
Propozycja 4 – Making decisions
Dla rozgrzewki pytam studentów o zdanie co według nich utrudnia podejmowanie decyzji biznesowych (What makes it hard to take a business decision?). Po zebraniu pomysłów, rozdaję karty StoryBits, i proszę o omówienie w parach/grupach, jakiego rodzaju decyzje musieli podjąć bohaterowie zanim znaleźli się w sytuacji z obrazka. Co ich do tego nakłoniło? Jaki mieli cel? Czy udało im się go osiągnąć? Następnie studencie wymyślają jakie mogą być dalsze konsekwencje decyzji, które podjęli bohaterowie z obrazków.
Propozycja 5 – The worst negotiations ever
Startujemy od razu od kart obrazkowych. Na wstępie, studenci mają opisać sytuację „negocjacyjną” na obrazku (what, where, who, when, why? Następnie próbując odpowiedzieć na pytanie czego mogą dotyczyć NEGOCJACJE, i co dokładnie bohaterowie negocjują. Kolejnym krokiem jest etap, w którym studenci wcielają się w bohaterów z wybranego obrazka i dogrywają dialogi w parach lub grupach.
Propozycja 6 – How to avoid work burnout?
Studenci w parach lub grupach zastanawiają się jaki wpływ miała praca na bohaterów obrazków? Następnie zastanawiają się na przyczynami i skutkami sytuacji w której znaleźli się bohaterowie. Oczywiście, zadanie kończy się propozycjami udzielenia pomocy bohaterom i/lub doradzeniu im stosownego rozwiązania If I were you… etc.
Propozycja 7 – Work-life balance
Co robią bohaterowie obrazka, aby zachować zdrowy umiar między pracą a zdrowiem i rodziną? Czy są skuteczni? Co jeszcze można zrobić aby zachować zdrowie psychiczne i nie dopuścić do wypalenia zawodowego? Ćwiczenie pokazuje od razu wartości jakimi kierują się poszczególni studenci.
Propozycja 8 – Creativity at work
Kiedy jesteś najbardziej kreatywny? W jakiej sytuacji wpadają Ci do głowy najciekawsze pomysły? To tylko kilka pytań, od których zaczynam dyskusję. Następnie, studenci dyskutują w parach lub grupach, jak bohaterowie pracują nad swoją kreatywnością? Czy to jedyny sposób?
Propozycja 9 – Success at work – What does it mean for you?
Co dla bohaterów na obrazkach oznacza sukces? Czy to indywidualne zwycięstwo? Czy praca zespołowa? Czy sukces to realizacja celu czy sam proces do jego dążenia? Co czujemy, gdy odnosimy sukces? Jak się czujemy, gdy ponosimy porażkę? Czy porażka ma jakieś plusy? Te, inne pytania, to tylko próbka uczenia pytajnego jaką serwuję studentom do dyskusji w parach lub grupach.
Propozycja 10 – Dress code at work
Studenci otrzymują obrazki i komentują co, ich zdaniem, jest niestosownego w wyglądzie bohaterek na obrazkach w kontekście biznesowym? Uzasadniają wypowiedź i dyskutują o głębszych wartościach. Czy wygląd może sprawić, że nie podpiszemy ważnego kontraktu lub np. nie dostaniemy wymarzonej pracy. Czy pracodawca może wymagać od pracownika schludnego wyglądu? Następnie, studenci projektują wspólnie „strój” dla mężczyzny w pracy. Zadanie kończy się na wypowiedzią, w której studenci opowiadają swojemu partnerowi o tym, jak wyobrażają sobie swój strój/wygląd w przyszłej pracy.