Jak skutecznie notować wizualnie?

Kreatywność to inteligencja, która dobrze się bawi. ~ Albert Einstein

Sketchnoting to ilustrowanie swoich skojarzeń aby wizualnie utrwalić swoje myśli, lepiej zapamiętać kluczowe informacje i podzielić się tym, co udało się uchwycić z innymi.

fot. Freepik

Twórcą sketchnotingu jest Mike Rohde, autor książki „The Sketchnote Handbook”, który zapoczątkował globalny trend notowania wizualnego już kilka lat temu. W swoim opracowaniu pokazał, jak włączyć techniki sketchnotingu do procesu sporządzania notatek – niezależnie od zdolności artystycznych – aby lepiej przetwarzać informacje, które słyszymy i widzimy poprzez rysunki, a także aby czerpać przyjemność z procesu robienia notatek.

Czy można je wykorzystać w trakcie zajęć? Oczywiście!

Studenci uwielbiają otrzymywać sketchnotki jako podsumowanie rozdziału, czytanki z podręcznika, nagrania czy artykułu, który jest właśnie przerabiany. Zapisane, a właściwie narysowane, w tej formie treści są łatwiejsze do zapamiętania, przyjemne dla oka i przede wszystkim – dobrze opracowane merytorycznie. Plus najważniejszy aspekt, wykonując notatkę samemu studenci uruchamiają mózg do działania. Selekcjonują informacje, uczą się je przetwarzać i przede wszystkim angażują rękę do pracy – „ręka pamięta”.

Szablon notatki wizualnej można rozdać uczniom jako zadanie do wykonania. Ja używam szablonu np. do streszczenia przeczytanego artykułu czy po obejrzeniu video, lub wysłuchaniu nagrania. Po analizie tekstu czy transkrypcji nagrania proszę studentów, aby wynotowali nowe słówka, zwroty czy przykłady konstrukcji gramatycznych, z przerabianych właśnie zagadnień. Z pomocą szablonów do sketchnotek robimy też podsumowanie rozdziału. Ze studentami nanotechnologii ostatnio zobrazowaliśmy proces produkcji szczepionki, a ze studentami grupy egzaminacyjnej TELC Technical B2 wyjaśnialiśmy instrukcję działania czajnika. Chmurki, strzałki i linie przychodzą mi z pomocą do tworzenia map myśli na tablicy i z przyjemnością patrzę, jak studenci odtwarzają moje rysunki. Ci bardziej otwarci, sami kreują swoje wizualizacje. Zauważyłam, że przy słownictwie czy wyrażeniach robią zapiski ułatwiające im uczenie się. I o to przecież chodzi. O efekt końcowy. Notując wizualnie, studenci skupiają się na przyswajanej treści i aktywniej słuchają lub czytają. Ponadto notując w ten sposób, przetwarzają wiedzę już w trakcie sporządzania notatki – budują system skojarzeń i przetwarzają słowa na obrazy. Dzięki temu efektywniej przetwarzają i przyswajają nowe informacje.

Notatka, to osobisty przekaz; nie musi być czytelna i ma być zrozumiała przede wszystkim dla studenta, dlatego tworząc szablony, wykorzystuję takie ikonki lub rysunki, które są uniwersalne i maksymalnie proste, zostawiając im przestrzeń do własnych zapisków i określonych skojarzeń.

Do dzieła! Spróbujcie sami.