Jak szybko i czy w ogóle się zmieniamy? Czy dzięki temu się rozwijamy? Jakie propozycje mamy do zaoferowania kolejnym pokoleniom? Jak będziemy je kształcić i edukować, aby ludzkość nie cofała się w rozwoju?
Firma BIC opublikowała ten obrazek w 2021r. z dopiskiem: „Don’t try to change something until it’s still working”. Pokrótce, lepsze jest wrogiem dobrego. Ale, czy aby na pewno można odnieść to stwierdzenie do edukacji? Czy może powinniśmy najpierw ustalić co znaczy dobre i lepsze? I jakie kryteria przyjąć by w ogóle to móc ocenić?
Innowacja pedagogiczna to termin znany już od kilku lat na rynku edukacyjnym.
Czym jest innowacja pedagogiczna?
Innowacja pedagogiczna, to nic innego, tylko zmiana podejścia do danego zagadnienia. To zmiana punktu widzenia lub znalezienie innego nazewnictwa na powszechnie znane koncepty, albo przedstawienie myśli w sposób zgodny z trendami, modą i potrzebami rynku. To, co pozostaje przy tym niezmienne i stałe, to nasze wartości, przekonania oraz wiedza i umiejętności, choć nie od dziś wiadomo, że te ostatnie można, a nawet trzeba rozwijać. Tylko je rozwijając, będziemy w stanie zrozumieć i nadążyć za zmianami i wynikającymi z nich innowacjami, które nas otaczają.
Zmienia się nasz uczeń, zmienić musimy się i my oraz sposób w jaki uczymy, jak przedstawiamy wiedzę. Jak eksponujemy ucznia na treści; czy angażujemy ucznia i pozwalamy mu myśleć samodzielnie czy może wolimy „mu podać wszystko na tacy”.
Jak ją wprowadzić? Agenci zmiany?
Przykłady – High Impact Teachers. Rok relacji. Thought Leader Academy 2.0. Ready to be thought leader? Lider myśli (nowocześnie o edukacji).